تعمیر کاتالیزور ریو

تعمیر کاتالیزور ریو چگونه انجام می‌شود؟

تعمیر کاتالیزور که به آن کاتالیست نیز می‌گویند، جزء مهمی از سیستم اگزوز خودرو را تشکیل می‌دهد که وظیفه تصفیه گازهای آلاینده و سمی خارج‌شده از موتور خودرو را بر عهده دارد. کاتالیزور مانند یک فیلتر جادویی عمل می‌کند و مانع ورود گازهای گلخانه‌ای خودرو به هوا و محیط‌ زیست می‌شود. کاتالیزور خودرو، قطعه‌ای است که طول عمر و ماندگاری بالایی دارد. اما برخی مواقع و در اثر یکسری عوامل، ممکن است دچار نقص شود و دیگر نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. در این مقاله قصد داریم در مورد تعمیر کاتالیزور ریو صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

تعمیر کاتالیزور ریو

بررسی علت خرابی و امکان تعمیر کاتالیزور ریو

کاتالیزور خودرو به گونه‌ای طراحی شده‌ است که طول عمری برابر با عمر مفید خودرو داشته باشد. اما برخی عوامل سبب می‌شوند که این قطعه حساس با مشکل جدی مواجه شود و نتواند گازهای آلاینده را به خوبی تصفیه کند. بسیاری از مشکلاتی که برای کاتالیزور پیش می‌آید، به دلیل ایراداتی است که در موتور خودرو وجود دارد. همچنین ضربات فیزیکی نیز می‌توانند به کاتالیزور آسیب برسانند و موجب خرابی آن شوند.

اگر کاتالیزور ریو دچار مشکل شود، همیشه امکان تعمیر آن وجود ندارد. تعمیر کاتالیزور ریو درصورتی امکان‌پذیر است که شبکه لانه زنبوری آن دچار آسیب و شکستگی، نشده باشد. درغیراین‌صورت، باید به فکر جایگزین کردن یک کاتالیزور جدید برای خودرو باشید.

ایراد در موتور خودرو

از عوامل خرابی کاتالیزور خودرو می‌توان به رینگ‌های فرسوده پیستون، عدم آب‌بندی سوپاپ‌ها و واشرهای خراب موتور اشاره کرد که موجب می‌شوند، مایع‌خنک‌کننده یا روغن به لوله اگزوز نفوذ کنند و وارد کاتالیزور شوند. ورود این موارد به داخل کاتالیزور سبب انباشت رسوب در شبکه لانه زنبوری می‌شود و منافذ آن را مسدود می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، گازهای آلاینده به سمت موتور برگشت پیدا می‌کنند و موتور تحت‌فشار قرار می‌گیرد و توان خود را از دست می‌دهد. اگر خیلی زود به فکر تعمیر نباشید فرقی ندارد که چه ماشینی باشد برای مثال تعمیر کاتالیزور سانتافه از ضروریات می باشد و ممکن است موتور خودرو دچار آسیب جدی شود.

ضربات فیزیکی

همانطور که گفتیم، ضربات فیزیکی، می‌توانند باعث خرابی کاتالیزور شوند. این صدمات که ناشی از رانندگی در جاده‌های ناهموار است، اگر سطحی و ضعیف باشند، امکان تعمیر کاتالیزور ریو وجود دارد، اما ضربات شدید که شبکه لانه زنبوری کاتالیزور را خرد می‌کند، باعث می‌شود که این قطعه دیگر قابل تعمیر نباشد.

بررسی علت و امکان تعمیر کاتالیزور ریو

احتراق ناقص

یکی دیگر از علت‌های خرابی کاتالیزور، احتراق ناقص است. منظور از احتراق ناقص این است که مقداری بنزین به صورت خام وارد اگزوز می‌شود و در دهانه کاتالیزور آتش می‌گیرد. حرارتی که از آتش گرفتن بنزین در دهانه کاتالیزور به‌وجود می‌آید، باعث می‌شود که شبکه لانه زنبوری ذوب شود و کاتالیزور از کار بیفتد. در هنگام بروز چنین مشکلی امکان تعمیر کاتالیزور ریو وجود ندارد.

علائم خرابی کاتالیزور ریو چیست؟

هنگامی که کاتالیزور ریو با مشکل مواجه می‌شود، علائمی را از خود نشان می‌دهد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

روشن شدن چراغ چک موتور

خودروهای امروز در سیستم اگزوز خود، از سنسورهایی استفاده می‌کنند که به نام سنسور اکسیژن شناخته می‌شوند. وظیفه سنسور اکسیژن این است که وضعیت گازهای خروجی از موتور را ارزیابی کند و کارایی کاتالیزور را بسنجد.

درصورتی‌که سنسورهای اکسیژن تشخیص دهند که اختلالی در عملکرد کاتالیزور ایجاد شده، بلافاصله سیگنال خطا به رایانه خودرو ارسال می‌کنند و رایانه خودرو، فرمان روشن شدن چراغ چک موتور را صادر می‌کند. البته روشن شدن چراغ چک، ممکن است به خاطر مشکلات دیگری نیز باشد. به‌همین‌دلیل باید خودرویتان را به یک تعمیرگاه مجهز ببرید تا با دستگاه دیاگ، کد خطای آن را بررسی کند. اگر مشکل از کاتالیزور باشد، باید برای تعمیر کاتالیزور ریو، به یک مرکز معتبر تعمیر کاتالیزور مراجعه کنید.

تیم حرفه‌ای ما با سال‌ها تجربه در زمینه تعمیر انواع کاتالیزورهای مختلف، این امکان را دارد تا با استفاده از تجهیزات پیشرفته، کاتالیزور خودروی شما را با بالاترین کیفیت و در کوتاهترین زمان تعمیر کند. برای اطلاع از هزینه تعمیر کاتالیزور ریو، با ما تماس بگیرید.

استشمام بوی گوگرد از لوله اگزوز

در بنزینی که برای خودرو استفاده می‌کنید، مقداری گوگرد وجود دارد که پس از احتراق، تبدیل به سولفید هیدروژن می‌شود. سولفید هیدروژن، یک گاز بدبو است که بویی شبیه تخم‌مرغ فاسدشده دارد. این گاز وقتی وارد کاتالیزور می‌شود، در طی یک فرآیند شیمیایی، تبدیل به دی‌اکسید گوگرد می‌شود که یک گاز بدون بو است. اگر کاتالیزور خراب شود، نمی‌تواند این فرآیند شیمیایی را به‌طور کامل انجام دهد و مقداری سولفید هیدروژن از اگزوز خارج می‌شود و ما بوی بد این گاز را استشمام می‌کنیم. در این حالت بسیاری از کارشناسان معتقدند که تعمیر کاتالیزور ریو، بی‌فایده است و باید تعویض شود.

علائم خرابی کاتالیزور ریو چیست؟

بالا رفتن میزان مصرف سوخت

وقتی شبکه لانه زنبوری کاتالیزور، دچار گرفتگی می‌شود، جریان گازهای کمتری از این شبکه عبور می‌کنند و بخشی از آن‌ به سمت موتور بازمی‌گردد. در این شرایط توان موتور کاهش می‌یابد و راننده برای جبران افت شتاب خودرو، پای خود را بیشتر روی پدال گاز فشار می‌دهد. این مسئله موجب می‌شود تا بنزین بیشتری وارد موتور شود و سوخت، بیش از اندازه استاندارد، مصرف شود.

اگر احساس کردید که مصرف بنزین خودرو بالا رفته است، در اولین فرصت آن را نزد یک تعمیرکار ماهر ببرید تا تشخیص دهد که آیا علت افزایش مصرف سوخت، کاتالیزور است یا علت دیگری دارد.

به گوش رسیدن صدای غیر معمول از زیر خودرو

وقتی شبکه لانه زنبوری کاتالیزور، خرد شده باشد، تکه‌های خردشده آن، وقتی موتور خودرو روشن است، به دیواره کاتالیزور برخورد می‌کنند. برخورد این تکه‌ها به دیواره کاتالیزور، صداهایی را تولید می‌کند که برای شما تازگی دارد. همانطور که گفتیم، خرد شدن شبکه لانه زنبوری یک مشکل جدی است و تعمیر کاتالیزور ریو هیچ فایده‌ای ندارد و باید با یک کاتالیزور نو، جایگزین شود.

راه‌های تعمیر کاتالیزور ریو چیست؟

کارشناسان تعمیر کاتالیزور، روش‌های مختلفی را برای تعمیر کاتالیزور ریو پیشنهاد می‌کنند. برخی از این روش‌ها را می‌توانید به تنهایی انجام دهید، اما برخی دیگر حتما باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود.

تیون‌آپ ایتالیایی برای تعمیر کاتالیزور ریو

یکی از ساده‌ترین راهکارهایی که می‌توانید برای تعمیر کاتالیست ریو انجام دهید، تیون‌آپ ایتالیایی است. کاتالیزور برای اینکه کارایی مناسبی داشته باشد، باید به خوبی گرم شود. اما بسیاری از افراد از خودروهای خود، فقط برای مسافرت‌های درون‌شهری استفاده می‌کنند که مسافت‌هایی کوتاه با سرعت کم است و هیچ‌گاه کاتالیزور به اندازه کافی گرم نمی‌شود. از همین‌رو بسیاری از ناخالصی‌ها و دوده‌ها در شبکه لانه زنبوری آن رسوب می‌کنند. برای اینکه تیون‌آپ ایتالیایی را انجام دهید، لازم است که با خودرویتان به یک اتوبان خلوت بروید و مسافتی را با سرعت و شتاب بالا رانندگی کنید. این کار باعث داغ شدن کاتالیزور می‌شود و رسوبات باقیمانده در آن را از بین می‌برد. البته جوانب احتیاط را رعایت کنید، تا جان خود و دیگر سرنشینان خودرو را به خطر نیندازید.

استفاده از پاک‌کننده کاتالیزور برای تعمیر کاتالیزور ریو

راهکار دیگری که می‌توانید به تنهایی برای تعمیر کاتالیزور ریو بکار بگیرید، استفاده از محلول‌های استاندارد پاک‌کننده کاتالیزور است. ریختن یک بطری از این محلول درحالی‌که یک چهارم باک بنزین دارد و سپس پر کردن باک، می‌تواند در پاک کردن کاتالیزور از مواد زائد بسیار موثر باشد. پس از این‌که باک خودرو را پر از بنزین کردید، با ودرو رانندگی کنید تا باک خالی شود. اگر مشکل کاتالیزور حل شد، باید خوشحال باشید که با کمترین هزینه ایراد آن برطرف شده است. درغیراین‌صورت باید سراغ راهکارهای دیگر بروید.

راه‌های تعمیر کاتالیزور ریو چیست؟

شستشوی کاتالیزور برای تعمیر کاتالیزور ریو

اما آخرین روش تعمیر کاتالیزور ریو که در این مقاله بررسی می‌کنیم، یک روش تخصصی است که نباید توسط افراد مبتدی انجام شود. برای شستشوی کاتالیزور خودرو، به یک مرکز معتبر تعمیر کاتالیزور مراجعه کنید تا تکنسین‌های آن با دقت این قطعه را از جای خود باز کنند و با محلول‌ مخصوص، آن را شستشو دهند. این کار می‌تواند به از بین رفتن دوده‌ها و رسوباتی که منافذ شبکه لانه زنبوری را مسدود کرده‌اند، کمک کند.

سخن پایانی

در ین مقاله در مورد تعمیر کاتالیزور اگزوز ریو صحبت کردیم. کاتالیست، قطعه‌ای است که طول عمر بالایی دارد، اما اگر به خوبی از آن مراقبت نشود، ممکن است دچار ایراد شود. برخی از این ایرادات را می‌توان برطرف کرد و برخی دیگر قابل برطرف‌شدن نیستند و کاتالیزور باید تعویض شود. ما در مرکز تعمیر کاتالیزور خود، می‌توانیم کاتالیزور خودروهای مختلف را با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته عیب‌یابی کنیم و درصورتی‌که شرایط آن فراهم باشد، اشکال آن را با بهترین کیفیت برطرف کنیم. برای اطلاع از قیمت تعمیر کاتالیزور کیا و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

به این محتوا چند امتیاز می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره های کلیک کنید.

میانگین امتیازدهی 5 / 5. شمارش آرا 1

اولین نفر برای رای دادن باشید.

2 دیدگاه برای “تعمیر کاتالیزور ریو

    • mehdi گفته:

      با سلام و احترام خدمت جناب محمدی، کاتالیزور ریو بین رادیات و موتور قرار داده شده است. اگر که نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید حتما با پشتیبانان تماس بگیرید تا دقیق تر شما را راهنمایی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و تماس