تعمیر کاتالیزور آزرا

بررسی شیوه‌های تعمیر کاتالیزور آزرا

یکی از قطعات مهم در خودرو کاتالیزور است که به آن کاتالیست نیز می‌گویند. این قطعه که جزء سیستم اگزوز خودرو محسوب می‌شود، تاثیر قابل توجهی در حذف گازهای گلخانه‌ای و سمی تولیدشده در موتور خودرو دارد. تعمیر کاتالیست از انتشار این گازهای خطرناک که می‌توانند به سلامت انسان آسیب برسانند، در محیط‌زیست و هوا جلوگیری می‌کند. این قطعه طول عمر بالایی دارد، اما گاهی اوقات به دلایل گوناگون دچار نقص می‌شود. برخی از این نقص‌ها را می‌توان برطرف کرد، اما برخی دیگر قابل تعمیر نیستند. در این مقاله قصد داریم به موضوع تعمیر کاتالیزور آزرا بپردازیم. اگر علاقه‌مند هستید تا انتها با ما همراه باشید.

تعمیر کاتالیزور آزرا

کاتالیزور هیوندا آزرا چیست؟

قبل از اینکه درباره تعمیر کاتالیزور آزرا صحبت کنیم، بهتر است کمی بیشتر با کاتالیزور خودرو آشنا شوید. کاتالیزور به‌عنوان یک فیلتر شیمیایی عمل می‌کند که در سیستم اگزوز خودرو تعبیه شده است. این فیلتر، قابلیتی دارد که می‌تواند گازهای سمی و آلاینده ناشی از احتراق موتور را به گازهایی تبدیل کنند که تقریبا بی‌خطر هستند. به بیان دیگر می‌توان گفت، کاتالیزور عامل اصلی کاهش آلودگی خودرو است.

کاتالیست به لوله میانی اگزوز وصل می‌شود و پس از تصفیه گازهای آلوده، آن‌ها را به صداخفه‌کن منتقل می‌کند. گازها پس از عبور از صداخفه‌کن به انتهای لوله اگزوز می‌رسند و وارد هوا می‌شوند.

نحوه کارکرد کاتالیزور هیوندا آزرا چگونه است؟

ساختار کاتالیزور به گونه‌ای طراحی شده که روند تبدیل گازهای مضر به گازهای بی‌خطر را تسهیل می‌کند. درون کاتالیزور یک شبکه اسنفجی شکل یا به اصطلاح لانه زنبوری وجود دارد که ممکن است از جنس فلز یا سرامیک باشد. برای اینکه فرآیند واکنش شیمیایی درون کاتالیزور راحت‌تر انجام شود، پوششی از فلزات گران‌بها بر روی سطوح شبکه لانه زنبوری اعمال شده‌اند. این فلزات ممکن است از جنس رودیوم، پالادیوم یا پلاتین باشند.

یکی از علت‌های گران بودن کاتالیزور و اینکه افراد به فکر تعمیر کاتالیزور آزرا هستند، همین فلزاتی است که در ساخت آن بکار رفته‌اند. کاتالیزور برای اینکه بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، باید به اندازه کافی داغ شود. در این هنگام رودیوم با کمک پلاتین، موجب حذف فسفر از سولفید نیتروژن می شوند و فقط نیتروژن بی‌ضرر باقی می‌ماند. از سوی دیگر پالادیوم و پلاتین، با ترکیب مونوکسید کربن و اکسیژن، دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند و در نهایت موجب اکسیده شدن هیدروکربن‌های خارج شده از موتور خودرو می‌شوند.

تعمیر کاتالیزور آزرا

چرا کاتالیزور آزرا خراب می‌شود؟

همانطور که گفتیم، طول عمر کاتالیزور زیاد است. اما احتمال دارد در اثر عوامل مختلف، آسیب ببیند و کارایی خود را از دست بدهد. به دلیل اهمیتی که این قطعه دارد، باید هرچه سریع‌تر مشکل آن برطرف شود تا کارایی اولیه خود را بدست آورد.

می‌توان گفت بسیاری از مشکلات کاتالیزور، ناشی از مشکلاتی است که در موتور خودرو وجود دارد. یکی از این مشکلات، نشتی سوخت خام به مسیر اگزوز و ورود به کاتالیزور است. وقتی بنزین وارد این قطعه می‌شود، به دلیل حرارت بالایی که کاتالیزور دارد، بنزین آتش می‌گیرد و شبکه لانه زنبوری را ذوب می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، تعمیر کاتالیزور آزرا مقدور نیست و باید به فکر خرید یک کاتالیزور نو باشید.

همچنین، وجود نقض در واشرهای موتور، رینگ پیستون فرسوده و آب‌بندی نبودن سوپاپ‌ها سبب می‌شود که روغن یا مایع خنک‌کننده به سیستم اگزوز نفوذ کنند و موجب رسوب دوده در این قطعه حساس شوند. اگر هرچه زودتر به این مشکل رسیدگی نشود، شبکه لانه زنبوری دچار گرفتگی می‌شود و گازهای آلاینده نمی‌توانند به خوبی از آن عبور کنند.

اما عامل دیگری که ممکن است به کاتالیزور آسیب برساند، ضربات فیزیکی است. اگر با خودروی خود، در جاده‌های ناهموار رانندگی می‌کنید، باید مواظب باشید که کاتالیزور که در زیر خودرو قرار دارد با جسم سختی برخورد نکند. اگر این اتفاق بیفتد و ضربه شدید باشد، کاتالیزور آزرا باید تعویض شود.

چرا کاتالیزور آزرا خراب می‌شود

انتشار بوی نامطبوع از اگزوز خودرو و بررسی امکان تعمیر کاتالیزور آزرا

اگر احساس کردید که بویی شبیه تخم‌مرغ گندیده از اگزوز خودرو به مشامتان می‌رسد، بدانید که کاتالیزور دچار مشکل شده است. همانطور که می‌دانید، در ترکیبات بنزین کمی گوگرد وجود دارد. وقتی در موتور، احتراق صورت می‌گیرد، سولفید هیدروژن تولید می‌شود که بوی نامطبوعی دارد. اگر کاتالیزور دچار اختلال شده باشد، نمی‌تواند این گاز را تصفیه کند و سولفید هیدروژن به‌طور مستقیم از اگزوز خودرو خارج می‌شود.

روشن شدن چراغ چک

یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک می‌تواند وجود مشکل در کاتالیزور باشد. خودروهای امروزی در سیستم اگزوز خود، نوعی حسگر دارند که به نام سنسور اکسیژن شناخته می‌شود. این سنسور وظیفه کنترل عملکرد کاتالیزور را بر عهده دارد.

درصورتی‌که سنسور اکسیژن متوجه شود که گازهای خروجی از کاتالیزور به خوبی تصفیه نشده‌اند، به کامپیوتر خودرو اطلاع می‌دهد و چراغ چک روشن می‌شود. البته دلایل دیگری نیز برای روشن شدن چراغ چک وجود دارد. بنابراین بهتر است خودرویتان را نزد ما بیاورید تا با دستگاه مخصوص، کد خطای آن را شناسایی کنیم. اگر کد خطا مربوط به کاتالیزور باشد، تعمیر یا تعویض کاتالیزور آزرا ضروری است.

تیم حرفه‌ای و کارآزموده ما با سال‌ها تجربه می‌تواند کاتالیزور خودروی شما را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت، تعمیر کند. برای اطلاع از هزینه تعمیر کاتالیزور آزرا و هزینه تعمیر کاتالیزور به صورت کلی با ما تماس بگیرید.

کاهش توان موتور و امکان تعمیر کاتالیزور آزرا

یکی از علائمی که خبر از اختلال در عملکرد کاتالیزور می‌دهد، کاهش توان موتور است. به خصوص وقتی قصد سبقت گرفتن از یک خودرو را دارید. وقتی دوده و دیگر آلودگی‌ها در کاتالیزور رسوب می‌کنند، شبکه لانه زنبوری دچار گرفتگی می‌شود.

در موتورهای تنفس طبیعی، موتور برای اینکه بالاترین کارایی را داشته باشد، نیاز به جریان مطلوب اگزوز دارد. اما در هنگام انسداد شبکه لانه زنبوری، جریان اگزوز کافی نیست و شاهد کاهش توان موتور خواهید بود. برای بدتر نشدن وضعیت خودرو، بهتر است هرچه سریع‌تر برای تعمیر کاتالیزور آزرا اقدام کنید.

افزایش مصرف سوخت

وقتی روزنه‌های شبکه لانه زنبوری تا حدی دچار گرفتگی شده‌اند، بخشی از گازهای اگزوز به موتور بازمی‌گردند و باعث کاهش توان موتور می‌شوند. در چنین شرایطی، راننده برای جبران افت توان موتور، پدال گاز را بیشتر فشار می‌دهد و سوخت بیشتری مصرف می‌شود.

علائم خرابی و تعمیر کاتالیزور آزرا

نحوه تعمیر کاتالیزور آزرا

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، تعمیر کاتالیست آزرا، همیشه امکان‌پذیر نیست و باید به فکر خرید یک کاتالیست جدید باشید. اما در برخی موارد با یکسری از راهکارها می‌توان مشکل این قطعه حیاتی را برطرف کرد که در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم.

  • اولین راه‌حل پیشنهادی برای تعمیر کاتالیزور آزرا، ترفند تیون‌آپ ایتالیایی است. برای این کار باید مسافتی را با سرعت و شتاب بالا رانندگی کنید تا کاتالیزور به دمای مطلوب خود برسد و ناخالصی‌هایی را که موجب گرفتگی شبکه لانه زنبوری شده‌اند، بسوزند و انسداد آن برطرف شود.
  • دومین راه‌حل برای رفع مشکل گرفتگی کاتالیزور، استفاده از تمیزکننده‌های کاتالیزور است. این تمیزکننده‌ها که به طور مستقیم در باک خودرو ریخته می‌شوند، حاوی موادی هستند که قدر پاک‌کنندگی بالایی دارند و می‌توانند آلودگی‌های جمع‌شده در کاتالیزور و دیگر بخش‌های اگزوز خودرو را از بین ببرند.
  • سومین راه‌حل برای تعمیر کاتالیزور آزرا، شستشوی آن است. برای این امر لازم است که کاتالیزور از جای خود باز شود. به‌همین‌دلیل افراد مبتدی نباید این کار را انجام دهند، زیرا ممکن است باعث آسیب‌دیدگی بیشتر کاتالیزور شوند. پس از اینکه کاتالیست از جای خود باز شد، به وسیله محلول‌های استاندارد شستشو می‌شود تا از هرگونه آلودگی و رسوب پاک شود. بعد از شستشو و وقتی کاتالیزور کاملا خشک شد، دوباره در جای خود بسته می‌شود. تکنسین‌های حرفه‌ای ما، عملیات شستشوی کاتالیزور را با دقت و با بهترین مواد استاندارد انجام می‌دهند. برای رزرو نوبت تعمیر کاتالیزور جیلی امگرند یا هر خودرویی با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله به موضوع تعمیر کاتالیزور آزرا پرداختیم و علل و نشانه‌های خرابی آن را مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به آنچه گفته شد، متوجه شدید که نگهداری و سرویس کاتالیزور یک امر ضروری در حفظ کارایی و افزایش طول عمر این قطعه است. ما در مرکز تعمیرات کاتالیزور خود، بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات تعمیر، سرویس و شستشوی کاتالیزور را به شما ارائه می‌دهیم. برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از هزینه تعمیر کاتالیزور آزرا با ما تماس بگیرید.

به این محتوا چند امتیاز می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره های کلیک کنید.

میانگین امتیازدهی 0 / 5. شمارش آرا 0

اولین نفر برای رای دادن باشید.

6 دیدگاه برای “تعمیر کاتالیزور آزرا

  1. مهرداد گفته:

    سوالی که همیشه برای من وجود داشته این بوده که واقعا حذف کردن کاتالیزور باعث کثیف شدن هوا میشه؟

    • mehdi گفته:

      با سلام و احترام خدمت شما، بله این مورد ثابت شده است که حذف کاتالیزور از ماشین باعث کثیف تر شدن هوا و آسیب به محیط زیست می زند.

  2. فرهنگی گفته:

    سلام خدمت کاتالیزور دات کام چراغ چک من دو روزی هست که روشن شده توی اینترنتم سرچ کردم زده بود که از علائم خرابی کاتالیزور هستش. خواستم ببینم هزینه تعمیر کاتالیزور آزرا چقدر میشه؟

    • mehdi گفته:

      با سلام و احترام خدمت جناب فرهنگی، بله روشن شدن چراغ چک ماشین یکی از علائم خراب بودن کاتالیزور می باشد اما برای اطمینان بیشتر با پشتیبانان ما تماس بگیرید. برای استعلام قیمت هم با مشاوران فروش در ارتباط باشید.

  3. میر صادقی گفته:

    من برای تعمیر کاتالیزورم اومدم پیشتون خداییش راضی بودم یک دنیا ممنون، واسم جالب بود دقیقا توی همون زمانی که خودتون گفته بودید کمتر از 2 ساعت کار من راه افتاد.

    • mehdi گفته:

      با سلام و احترام خدمت جناب میرصادقی، وظیفه تیم ماست که در کمترین زمان بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و تماس