تعمیر کاتالیزور سوزوکی

تعمیر کاتالیزور سوزوکی چگونه است؟

یکی از قطعاتی که نقشی کلیدی در تصفیه گازهای آلاینده خودرو و کاهش آلودگی هوا دارد، کاتالیزور خودرو است. به‌همین‌دلیل، نگهداری و سرویس به موقع کاتالیزور یکی از وظایف مهم مالک خودرو است. اما این قطعه حساس بنا به دلایلی ممکن است دچار نقص شود و نتواند کارایی لازم را داشته باشد. برخی از عیوب کاتالیزور را می‌توان تعمیر کرد و برخی دیگر قابل تعمیر نیستند و باید با یک کاتالیزور جدید جایگزین شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد تعمیر کاتالیزور سوزوکی صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

تعمیر کاتالیزور سوزوکی

کاتالیزور سوزوکی چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

تعمیر کاتالیزور که به آن کاتالیست نیز می‌گویند، یک قطعه فلزی استوانه‌ای‌شکل است که درون آن یک شبکه لانه زنبوری فلزی یا سرامیکی وجود دارد که سطح این شبکه از فلزات گرانبهایی چون رودیوم، پلاتین و پالادیوم پوشیده شده است. کاتالیزور بخشی از سیستم اگزوز خودرو را تشکیل می‌دهد و به‌طور معمول بین صدا خفه‌کن و منیفلد اگزوز موتور تعبیه می‌شود. از نظر ظاهری، شباهت زیادی بین کاتالیزور و صداخفه‌کن وجود دارد، اما هر یک از آن‌ها کارکرد و وظیفه متفاوتی دارند. جنس بدنه کاتالیزور از فولاد ضد زنگ است و به‌همین‌دلیل در برابر حرارت زیاد اگزوز و خوردگی و پوسیدگی، مقاوم است.

وقتی گازهای ناشی از احتراق وارد مسیر اگزوز می‌شوند، از کاتالیزور عبور می‌کنند. عبور جریان گاز از درون کاتالیزوری که دمای حدود ۸۰۰ درجه فارنهایت دارد و کمک فلزات گرانبهایی که نقش کاتالیزور را دارند، موجب ایجاد واکنش شیمیایی می‌شود. در نتیجه گازهای مضر و آلاینده‌ای مثل مونوکسید کربن، سولفید نیتروژن و هیدروکربن‌ها، به گازهای بی‌خطر و ایمن مثل نیتروژن، دی‌اکسید کربن و بخار آب تبدیل می‌شوند.

اما چه عواملی سبب می‌شوند که کاتالیزور خودرو دچار مشکل شود؟ قبل از اینکه به موضوع تعمیر کاتالیزور سوزوکی بپردازیم، به این سوال پاسخ می‌دهیم.

علت خرابی کاتالیزور چیست؟

کاتالیزورها به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که عمرشان برابر با طول عمر خودرو باشد. اما گاهی اوقات اتفاقاتی رخ می‌دهد که از عمر آن‌ها کاسته می‌شود. به‌عنوان مثال، ورود روغن به کاتالیزور یکی از عوامل خرابی آن است که برخی مواقع باعث می‌شود، تعمیر کاتالیزور سوزوکی امکان‌پذیر نباشد. در ادامه به‌صورت فهرست‌وار، عوامل خرابی کاتالیزور را معرفی می‌کنیم.

  • وجود مشکل در سنسور اکسیژن
  • استفاده از سوخت سرب‌دار
  • ایراد در واشر سرسیلندر
  • نشتی در منیفولد ورودی
  • ضعف سیستم جرقه‌زنی
  • ایراد در دریچه‌های اگزوز
  • شمع‌های معیوب
  • خرابی انژکتورها
  • ضربات فیزیکی
  • سفرهای کوتاه با سرعت کم

علت خرابی و تعمیر کاتالیزور سوزوکی چیست؟

نشانه‌های خرابی و تعمیر کاتالیزور سوزوکی چیست؟

وقتی کاتالیزور خودروی سوزوکی شما با مشکل مواجه شود، ممکن است از خود علائمی بروز دهد. در این‌صورت لازم است که به فکر تعمیر کاتالیزور سوزوکی باشید یا آن را تعویض کنید. این علائم عبارتند از:

عملکرد ضعیف موتور

شبکه لانه زنبوری که در کاتالیزور قرار گرفته، ممکن است آسیب ببیند، خرد شود یا مسدود شود. این مسائل می‌تواند به دلیل افزایش عمر کاتالیزور، ضربات فیزیکی، تجمع مواد آلاینده و غیره رخ دهد. وقتی این مشکلات اتفاق می‌افتد، کاتالیزور نمی‌تواند کارایی مناسبی داشته باشد و به وظیفه خود عمل کند. بدین‌ترتیب جریان گاز عبوری از آن دچار محدودیت شده و همین امر سبب می‌شود که موتور خودرو تحت‌تاثیر قرار بگیرد. در این شرایط، ممکن است متوجه اتفاقات زیر شوید:

اگر متوجه هر یک از نشانه‌های فوق شدید، به یک مرکز تعمیر کاتالیزور سوزوکی مراجعه کنید تا تعمیرکاران، اقدامات لازم برای عیب‌یابی و رفع مشکل پیش‌آمده را انجام دهند. مرکز حرفه‌ای تعمیر کاتالیزور ما با بهره‌مندی از یک تیم حرفه‌ای و متخصص، می‌تواند خدمات باکیفیتی را برای تعمیر کاتالیست سوزوکی به شما ارائه دهد. جهت هماهنگی برای گرفتن نوبت با ما تماس بگیرید.

شنیدن صدای غیرمتعارف از زیر خودرو

وقتی شبکه لانه زنبوری در اثر ضربه یا فرسودگی خرد می‌شود، تکه‌های خردشده در محفظه کاتالیزور جمع می‌شوند و با عبور جریان گاز، به دیواره‌های کاتالیزور برخورد می‌کنند. این امر باعث می‌شود که صداهای غیرمعمولی از زیر خودرو به گوش برسد. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، دیگر تعمیر کاتالیزور سوزوکی امکان پذیر نیست و باید آن را تعویض کنید. در اکثر خودرو ها این صدای عجیب نشان دهنده خراب بودن کاتالیزور می باشد همچون خودرو های سوناتا، اگر که صداهای ناهنجار ناگهانی در کابین به گوشتان خورد به این معناست که نیاز به تعمیر کاتالیزور سوناتا وجود دارد.

نشانه‌های نیاز به تعمیر کاتالیزورسوزوکی چیست؟

استشمام بوی نامطبوع از اگزوز

یکی از گازهای آلاینده‌ای که در طی فرآیند احتراق در سیلندر خودرو تولید می‌شود، گاز سولفید نیتروژن است. این گاز بسیار بدبوست و بویی شبیه تخم‌مرغ فاسدشده دارد. وقتی کاتالیست سالم است، این گاز را تجزیه می‌کند و به نیتروژن بی‌بو و بی‌خطر تبدیل می‌شود. اما درصورتی‌که کاتالیزور دچار مشکل شده باشد، قادر به تجزیه این گاز نیست و به‌همین‌دلیل از اگزوز خودرو خارج می‌شود و بوی نامطبوع آن احساس خواهد شد.

روشن شدن چراغ چک موتور

کامپیوتر خودرو به‌طور مستمر، وضعیت تمام بخش‌های مرتبط با آلایندگی خودرو را بررسی می‌کند. این کار به وسیله سنسورهای اکسیژن که در لوله اگزوز قرار دارند، انجام می‌شود. اگر سنسورهای اکسیژن متوجه شوند که کاتالیزور کارایی مناسبی ندارد، سیگنال خطا به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و چراغ چک موتور روشن می‌شود. البته روشن شدن چراغ چک ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. به‌همین‌دلیل باید خودرو را نزد یک تعمیرکار ماهر ببرید تا با دستگاه دیاگ، آن را عیب‌یابی کند. درصورتی‌که کد خطا مربوط به کاتالیزور باشد، باید هرچه زودتر برای تعمیر کاتالیزور سوزوکی اقدام کنید.

نحوه تعمیر کاتالیزور سوزوکی

برای تعمیر کاتالیزور سوزوکی چندین روش مختلف وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌توانید خودتان انجام دهید، اما بعضی دیگر نیاز به تعمیرات تخصصی دارند.

تیون‌آپ ایتالیایی برای تعمیر کاتالیزور سوزوکی

برای افرادی که بیشتر اوقات با خودرویشان در شهر رانندگی می‌کنند و سفرهای کوتاه دارند، تیون‌آپ ایتالیایی می‌تواند یک راه‌حل موثر برای تعمیر کاتالیزور باشد. همانطور که می‌دانید، کاتالیزور برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشد، باید به اندازه کافی داغ شود. در سفرهای کوتاه با سرعت کم، چنین اتفاقی نمی‌افتد و همین مسئله سبب مسدود شدن شبکه لانه زنبوری می‌شود. برای اینکه این مشکل را برطرف کنید، کافیست به یک بزرگراه خلوت بروید و با رعایت نکات ایمنی، مسافتی را با سرعت و دور موتور زیاد رانندگی کنید. این اقدام باعث می‌شود که کاتالیزور داغ شود و دوده‌ها و آلاینده‌های جمع‌شده در شبکه لانه زنبوری بسوزد و از بین برود. بدین‌ترتیب کاتالیزور کارایی قبلی خود را بدست می‌آورد.

استفاده از تمیزکننده برای تعمیر کاتالیزور سوزوکی

یکی دیگر از روش‌های تعمیر کاتالیست سوزوکی، استفاده از تمیزکننده کاتالیزور است. برای این کار لازم است که یک بطری از آن را داخل باک خودرو خالی کنید و به اندازه یک باک بنزین با خودرو رانندگی کنید. البته قبل از آن از مکانیک درخواست کنید که کد خطا را پاک کند تا چراغ چک خاموش شود. اگر بعد از این کار، دیگر چراغ چک روشن نشد، مشخص می‌شود که تمیزکننده، وظیفه خود را به خوبی انجام داده و کاتالیزور تمیز شده است. در غیر این‌صورت باید به سراغ روش‌های دیگر بروید.

شستشوی کاتالیزور سوزوکی

شستشو و بازسازی کاتالیزور سوزوکی

شستشوی کاتالیزور یکی دیگر از روش‌هایی است که برای تعمیر کاتالیست سوزوکی پیشنهاد می‌شود. اما این روش نباید توسط افراد مبتدی و غیرمتخصص انجام شود. زیرا برای شستشوی کاتالیزور باید آن را از جای خود باز کنید و با مواد مخصوص شستشو دهید. به‌همین‌دلیل پیشنهاد می‌کنیم که خودرویتان را نزد ما بیاورید تا با مواد باکیفیت و به‌صورت اصولی آن را شستشو دهیم. برای اطلاع از قیمت تعمیر کاتالیزور سوزوکی با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

کاتالیزور یکی از قطعات حیاتی در سیستم اگزوز است که نقشی اساسی در کاهش آلایندگی خودرو دارد. از این‌رو در صورتی که مشکلی برای آن پیش بیاید، باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیر یا تعویض کاتالیزور اقدام کنید. ما در مرکز تعمیر کاتالیزور، آماده‌ایم تا باکیفیت‌ترین خدمات را در این زمینه به شما ارائه دهیم. برای اطلاع از هزینه تعمیر کاتالیزور سوزوکی با ما تماس بگیرید.

به این محتوا چند امتیاز می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره های کلیک کنید.

میانگین امتیازدهی 0 / 5. شمارش آرا 0

اولین نفر برای رای دادن باشید.

12 دیدگاه برای “تعمیر کاتالیزور سوزوکی

  1. نقی مرادی گفته:

    به خاطره ایراد واشر گلویی. اگزوز یه کاتالیزور عوض کردن که ۶۵۰۰ اب خورد برای من ماشینمم تا یک ساعت بوی خام سوزی میداد همون لحظه زنگ زدم بهتون که مشکل از چیه گفتید از 1 الی 2 ساعت بوی خام سوزی طبیعی می باشد و واقعا هم همین شد بعد از 2 ساعت و نیم بوی بدش از بین رفت گفتم بنویسم شاید به درد افراد دیگه ای بخوره

    • mehdi گفته:

      با سلام و احترام خدمت جناب مرادی بسیار خرسندیم از به اشتراک گذاشتن این تجربه عالی برای کاربر های دیگر

  2. mehdi گفته:

    با سلام و احترام خدمت جناب زارعی، کاتالیزور دات کام با بیش از 10 سال تجربه در حوزه تعمیرات کاتالیزور این اطمینان را به شما می دهد که با یک بار حضوری آمدن و در کمتر از 2 ساعت مشکل ماشین را حل خواهد کرد با 60 هزار کیلومتر یا 18 ماه گارانتی

    • mehdi گفته:

      با سلام و احترام خدمت جناب رحیمی، بله فروش کاتالیزور هم داریم. برای استعلام موجودی و قیمت با مشاوران در ارتباط باشید

    • mehdi گفته:

      با سلام و احترام خدمت شما، متاسفانه همچین چیزی ممکن نیست برای استعلام هزینه تعمیر کاتالیزور سوزوکی با پشتیبانان ما تماس بگیرید.

    • mehdi گفته:

      با سلام و احترام خدمت جناب احمدی، در اولین قدم کاتالیزور سوزوکی شما باید پر شود اما برای بهتر تصمیم گرفتن با پشتیبانان ما تماس بگیرید و مشکلتان را شرح بدهید تا بهترین راه را به شما پیشنهاد بدهند.

  3. زارعی گفته:

    من به صورت حضوری چندین تعمیرگاه رفتم اما درستش نکردن که هیچ بد تر داره زوزه میکشه ماشین دیگه خسته شدم واقعا فقط تبلیغات خالی هستید یا پاشم وقت بزارم حضوری بیام فرقی میکنید با تعمیرگاه های دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و تماس