تعمیر کاتالیزور سوناتا

خدمات تعمیر کاتالیزور سوناتا

کاتالیزور یکی از قطعات حیاتی در خودروهاست که مانع انتشار گازهای مضر گلخانه‌ای در هوا می‌شود. این قطعه که به آن کاتالیست نیز می‌گویند، در سیستم اگزوز خودرو تعبیه شده و وجود آن برای تمام خودروها ضروری است. برای همین اگر خودرویی کاتالیزور نداشته باشد یا بازسازی کاتالیزور آن دچار مشکل باشد، برگه معاینه فنی برای آن صادر نمی‌شود. کاتالیزورها در اثر گذشت زمان و به دلایل گوناگون، ممکن است دچار نقص شوند و دیگر نتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. برای همین باید هرچه زودتر تعمیر شوند تا مانند قبل کارایی لازم را داشته باشند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد تعمیر کاتالیزور سوناتا صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید تا انتها همراه ما باشید.

تعمیر کاتالیزور سوناتا

کاتالیزور سوناتا چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

پیش از آنکه به سراغ موضوع تعمیر کاتالیزور سوناتا برویم، می‌خواهیم ببینیم کاتالیزور چیست و چه کاری انجام می‌دهد. کاتالیزور خودرو، یک قطعه است که در مسیر سیستم اگزوز تعبیه می‌شود. این قطعه سبب می‌شود که گازهای مضر خروجی موتور به وسیله یک واکنش شیمیایی، تبدیل به گازهای بی‌ضرر یا کمتر مضر تبدیل شوند. کاتالیزورهای اولیه، تنها قادر بودند، مونوکسید کربن و هیدروکربن‌های خروجی از موتور را تصفیه کنند، اما کاتالیزورهایی که امروزه روی خودروها نصب می‌شوند، می‌توانند ترکیبات مضر نیتروژن را که در هنگام احتراق موتور تولید می‌شوند، به گاز بی‌خطر نیتروژن تبدیل کنند.

عاملی که سبب واکنش شیمیایی در کاتالیزور خودرو می‌شود، فلزات گرانبهایی هستند که در ساخت آن استفاده شده‌اند. این فلزات شامل پالادیوم، رودیوم و پلاتین هستند و نقش کاتالیزور را ایفا می‌کنند. درون کاتالیزور، یک شبکه لانه زنبوری وجود دارد که این فلزات به‌عنوان یک پوشش بر روی این شبکه اعمال می‌شوند و با عبور جریان گازهای مضر از کاتالیزور، فرآیند واکنش شیمیایی را تسهیل می‌کنند.

ورود سوخت خام به کاتالیزور

یکی از مسائلی که ممکن است باعث خرابی کاتالیزور سوناتا شود، این است که سوخت خام به درون آن نفوذ کند. نفوذ سوخت خام به کاتالیزور، در اثر عدم تناسب مناسب بین سوخت و هوا در موتور خودرو اتفاق می‌افتد. این امر باعث می‌شود که بنزین در دهانه کاتالیزور شعله‌ور شود و شبکه لانه زنبوری را ذوب کند. اگر این اتفاق رخ دهد، تعمیر کاتالیزور سوناتا غیرممکن است و باید تعویض شود.

عوامل خرابی و تعمیر کاتالیزور سوناتا

نشت روغن و مایعات دیگر به سیستم اگزوز

درون خودرو انواع مختلفی از روغن‌ها و مایعات مختلف وجود دارند. آن‌ها در مسیرهای معینی حرکت می‌کنند تا به وظیفه خود عمل کنند. اما گاهی اوقات، وجود ایراد در مسیر موجب می‌شود این مایعات به قسمت‌های دیگر نشت کنند. ضدیخ و روغن خودرو، در موتور خودرو جریان دارند. اگر واشرهای خودرو دچار مشکل شده باشد، آن‌ها وارد سیستم اگزوز می‌شوند و به کاتالیزور نفوذ می‌کنند. نفوذ روغن و ضد یخ سبب می‌شود که به مرور زمان کاتالیزور کارایی خود را از دست بدهد. برای همین باید هرچه سریع‌تر ایراد موتور را برطرف کنید و سپس به فکر تعمیر کاتالیزور سوناتا و رفع نشتی اگزوز باشید.

رانندگی در مسافت کم با خودرو

کاتالیزور خودرو برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشد، باید به اندازه کافی داغ شود. اما بسیاری از افراد با خودروی خود، فقط در شهر رانندگی می‌کنند که معمولا سفرهای کوتاه با سرعت کم یا متوسط است. این امر سبب می‌شود که به مرور زمان، رسوبات و دوده‌ها در شبکه لانه زنبوری نفوذ کنند و منافذ آن را مسدود کنند. درصورتی‌که اگر کاتالیزور، به اندازه کافی داغ شود، تمام این مواد اضافی را می‌سوزاند. گرفتگی کاتالیزور سوناتا سبب می‌شود که گازهای خروجی از موتور، به راحتی از آن عبور نکنند و به سمت موتور بازگردند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، علاوه‌بر کاتالیزور، موتور خودرو نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و دچار افت عملکرد می‌شود. پس بهتر است هرچه سریع‌تر برای تعمیر کاتالیزور سوناتا اقدام کنید.

روش های تعمیر کاتالیزور سوناتا

روش‌های تعمیر کاتالیزور سوناتا

کاتالیزور خودرو قیمت بالایی دارد، به‌همین‌دلیل تا جایی که ممکن است باید از آن خوب نگهداری کنید تا خراب نشود. اگر دچار مشکل شد، باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیر آن اقدام کنید تا مجبور نباشید، آن را تعویض کنید. در ادامه در مورد روش‌های تعمیر کاتالیزور سوناتا توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

برطرف کردن مشکلات موتور و اگزوز پیش از تعمیر کاتالیزور سوناتا

همانگونه که در قسمت قبل اشاره کردیم، وجود مشکل در موتور خودرو، می‌تواند موجب خرابی کاتالیزور شود. همچنین درصورتی‌که اگزوز خودرو دچار فرسودگی یا خوردگی باشد، عملکرد کاتالیزور را نیز تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. از این‌رو قبل از اینکه تعمیر کاتالیزور سوناتا را انجام دهید، باید عیوبی را که در موتور و اگزوز خودرو وجود دارد، برطرف کنید. در غیر این‌صورت تعمیر کاتالیست سوناتا بی‌فایده خواهد بود.

رانندگی طولانی با خودرو برای تعمیر کاتالیزور سوناتا

اگر می‌خواهید کاتالیزور خودروی شما، بهترین عملکرد را داشته باشد، باید هر چند وقت یکبار با آن، یک مسافت طولانی را با سرعت و دور موتور زیاد رانندگی کنید. این کار باعث می‌شود تا کاتالیزور به اندازه کافی داغ شود و مواد اضافی داخل آن بسوزد. به این روش در اصطلاح تیون‌آپ ایتالیایی گفته می‌شود که یکی از روش‌های کم‌هزینه تعمیر کاتالیزور سوناتا است.

درصورتی‌که این روش جواب نداد، باید روش دیگری را امتحان کنید. مرکز تعمیر کاتالیزور ما با بهره‌مندی از کادری متخصص و باتجربه و استفاده از تجهیزات پیشرفته، می‌تواند تعمیر کاتالیزور خودروی شما را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت انجام دهد. برای اطلاع از هزینه تعمیر کاتالیزور سوناتا با ما تماس بگیرید.

استفاده از تمیزکننده برای تعمیر کاتالیزور سوناتا

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای تعمیر کاتالیزور سوناتا بکار ببرید، استفاده از محلول تمیزکننده کاتالیست است. این محلول‌ها که به‌عنوان مکمل در باک بنزین ریخته می‌شوند، علاوه‌بر پاکسازی کاتالیزور می‌توانند آلودگی‌ها و رسوبات باقیمانده در موتور خودرو، سیستم سوخت‌رسانی و سیستم اگزوز خودرو را نیز از بین ببرند. کافی است یک بطری از این محلول‌ها را در باک بنزین خالی کنید و مسافتی را با خودرو بپیمایید. این روش یک راه ساده و ارزان برای تعمیر کاتالیزور خودرو است.

به این محتوا چند امتیاز می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره های کلیک کنید.

میانگین امتیازدهی 0 / 5. شمارش آرا 0

اولین نفر برای رای دادن باشید.

4 دیدگاه برای “تعمیر کاتالیزور سوناتا

    • mehdi گفته:

      با سلام و احترام خدمت جناب پناهی، بله خدمات تعویض هم داریم. برای استعلام هزینه هم لطف کنید با پشتیبانان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و تماس