تعمیر کاتالیزور سانتافه

تعمیر کاتالیزور سانتافه چگونه انجام می‌شود؟

بسیاری از افرادی که خودرو دارند، نمی‌دانند قطعه‌ای به نام تعمیر کاتالیزور در خودرویشان وجود دارد و پس از اینکه این قطعه دچار نقص می‌شود و بر عملکرد خودرو تاثیر می‌گذارد، از وجود آن باخبر می‌شوند. کاتالیزور که به آن کاتالیست نیز می‌گویند، یکی از بخش‌های سیستم اگزوز است که می‌تواند آلودگی خروجی از موتور را تصفیه کند. کاتالیزور، دوستدار محیط‌زیست و طرفدار هوای پاک است و اگر دچار مشکل شود، گازهای گلخانه‌ای تولیدشده در موتور خودرو، وارد هوا می‌شوند. به‌همین‌دلیل اگر احساس کردید، کاتالیزور خودرویتان دچار نقص شده است، باید هرچه سریع‌تر آن را تعمیر کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد تعمیر کاتالیزور سانتافه صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

تعمیر کاتالیزور سانتافه

کاتالیزور سانتافه چه کاری انجام می‌دهد؟

کار اصلی کاتالیزور این است که گازهای مضر خروجی موتور را تصفیه کند و آن‌ها را به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل کند. گازهای آلاینده‌ای که از اگزوز موتور خارج می‌شوند، شامل مونوکسید کربن، هیدروکربن‌ها و دی‌اکسید نیتروژن هستند. وقتی این گازها تصفیه می‌شوند، آنچه از اگزوز خودرو خارج می‌شود، چیزی جز دی‌اکسید کربن، نیتروژن و بخار آب نیست.

اما این تصفیه و تبدیل چگونه صورت می‌گیرد؟ کاتالیزور در درون خود یک شبکه لانه زنبوری دارد، جنس این شبکه ممکن است از فلز یا سرامیک باشد که سطح آن‌ها با لایه‌ای از فلزات گرانبها مانند پالادیوم، رودیوم و پلاتین پوشیده شده است. این فلزات، نقش کاتالیزور را ایفا می‌کنند و باعث می‌شوند که یک واکنش شیمیایی برای تبدیل گازهای پرخطر به گازهای بی‌خطر و کم‌خطر رخ دهد.

وقتی کاتالیزور دچار مشکل می‌شود، نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و گازهای آلاینده وارد هوا می‌شوند. به‌همین‌دلیل تعمیر کاتالیزور سانتافه، بسیار ضروری است.

چرا کاتالیزور خودرو سانتافه خراب می‌شود؟

عمر مفید کاتالیزور خودرو سانتافه، طبق ادعایی که کارخانه‌های خودروساز دارند، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر است. اما گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که این قطعه حیاتی، زودتر دچار مشکل شود. خرابی کاتالیزور علت‌های مختلفی دارد که برخی از آن‌ها قابل برطرف شدن هستند و برای برخی دیگر نمی‌توان کاری کرد و باید کاتالیزور را تعویض کرد. در ادامه به برخی از عوامل خرابی کاتالیزور سانتافه اشاره می‌کنیم.

چرا کاتالیزور سانتافه نیاز به تعمیر دارد؟

بروز اشکال در سیستم احتراق

اگر شمع‌های خودرو دچار مشکل باشند و به موقع، عملیات جرقه‌زنی را انجام ندهند، احتراق به‌صورت کامل انجام نمی‌شود و مقداری سوخت خام، وارد سیستم اگزوز می‌شود. این سوخت خام در دهانه کاتالیزور آتش می‌گیرد و حرارت زیاد آن، موجب ذوب شدن شبکه لانه زنبوری کاتالیزور می‌شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تعمیر کاتالیزور سانتافه امکان‌پذیر نیست و باید یک کاتالیزور نو را جایگزین کاتالیزور آسیب‌دیده کنید.

سوخت نامرغوب

استفاده از بنزین نامرغوب در خودرو می‌تواند سبب خرابی کاتالیزور شود. علت آن هم این است که سوخت بی‌کیفیت، در محفظه احتراق، کامل نمی‌سوزد و ناخالصی‌هایی از خود به‌جا می‌گذارد. این ناخالصی‌ها پس از خروج از موتور، وارد کاتالیزور می‌شوند و با گذشت زمان، در شبکه لانه زنبوری رسوب می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که گازهای وارد شده به کاتالیزور، نتوانند از منافذ این شبکه به خوبی عبور کنند و به خوبی تصفیه نمی‌شوند. به مرور زمان اگر شبکه لانه زنبوری مسدود شود، می‌تواند عملکرد موتور را نیز با اختلال مواجه کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم، هرچه سریع‌تر برای تعمیر کاتالیزور سانتافه اقدام کنید.

استفاده از کاتالیزور تقلبی

گاهی اوقات ممکن است کاتالیزور خودرو، قابل تعمیر نباشد و مجبور شوید یک کاتالیزور نو جایگزین آن کنید. اما اگر کاتالیزور جایگزین شده، تقلبی باشد، بازهم با مشکل مواجه خواهید شد. کاتالیزورهای تقلبی، کارایی کاتالیزورهای اصل و اورجینال را ندارند و خیلی زود خراب می‌شوند. بنابراین هنگام خرید کاتالیزور، حتما از اصل بودن آن مطمئن شوید.

رسوب دوده

گاهی اوقات موتور خودرو، کارکرد مناسبی ندارد و بیش از حد روغن مصرف می‌کند. در چنین حالتی وقتی در داخل سیلندر، احتراق رخ می‌دهد، دود سیاه‌رنگی ایجاد می‌شود که با ورود به کاتالیزور می‌تواند منافذ شبکه لانه زنبوری را مسدود کند. در این شرایط برای تعمیر کاتالیزور سانتافه، باید اول ایراد موتور را برطرف کنید و سپس به فکر رفع ایراد کاتالیزور باشید. برای رسوب‌زدایی از کاتالیزور، ما آماده هستیم تا بهترین و استانداردترین خدمات را به شما ارائه دهیم. برای مشاوره رایگان و اطلاع از هزینه تعمیر کاتالیزور سانتافه با کارشناسان ما تماس بگیرید.

رسوب دوده در کاتالیزور سانتافه

نشانه‌های خرابی کاتالیزور سانتافه چیست؟

خرابی کاتالیزور خودرو، علائمی به همراه دارد که از طریق این علائم می‌توانید متوجه بروز مشکل در این قطعه حساس شوید. در این قسمت به معرفی علائم خرابی کاتالیزور می‌پردازیم.

روشن شدن چراغ چک موتور

یکی از اولین نشانه‌های خرابی کاتالیزور، روشن شدن چراغ چک موتور است. سنسورهای اکسیژنی که در سیستم اگزوز خودرو تعبیه شده‌اند، اگر تشخیص دهند که کاتالیزور عملکرد مناسبی ندارد، از خود سیگنال خطا ارسال می‌کنند و باعث روشن شدن چراغ چک می‌شوند. اما روشن شدن چراغ چک ممکن است نشانه‌‌ای از وجود مشکل، در دیگر قسمت‌های خودرو نیز باشد. برای همین باید خودرو را به یک تعمیرگاه مجهز ببرید تا با استفاده از دستگاه دیاگ، مشخص کنند که کد خطا، ناشی از خرابی کاتالیزور بوده است یا خیر.

کاهش توان موتور

اگر بعد از تعمیر عملکرد مناسبی نداشته باشد، توان موتور کاهش می‌یابد. زیرا در اثر انسداد شبکه لانه زنبوری، مقداری از گازهای آلاینده به داخل موتور بازمی‌گردند و در عملکرد آن ایجاد اختلال می‌کنند. در اثر این مشکل، تنفس موتور به خوبی انجام نمی‌شود و خودرو کشش کافی را ندارد.

شنیدن صداهای غیرمعمول از زیر خودرو

در کاتالیزورهایی که شبکه لانه زنبوری آن‌ها از سرامیک ساخته شده‌اند، اگر به کاتالیزور ضربه وارد شود، امکان خرد شدن شبکه لانه زنبوری وجود دارد. در این حالت با روشن شدن موتور خودرو و عبور گازهای آلاینده از کاتالیزور، ذرات خردشده به دیواره آن برخورد می‌کنند و تولید صدا می‌کنند. وقتی شبکه لانه زنبوری خرد شده باشد، تعمیر کاتالیزور سانتافه امکان‌پذیر نیست و باید تعویض شود.

ضعیف شدن فشار گازهای خروجی از اگزوز

وقتی منافذ کاتالیزور مسدود شده باشد، نمی‌تواند گازهای خروجی از موتور را به خوبی از خود عبور دهد و بنابراین فشار گازهای خروجی اگزوز افت می‌کند. برای اینکه چنین مشکلی را بررسی کنید، می‌توانید کف دست خود را جلوی لوله اگزوز بگیرید.

تعمیر کاتالیست

روش تعمیر کاتالیزور سانتافه

اگر شرایط کاتالیزور سانتافه به گونه‌ای باشد که بتوان آن را تعمیر کرد، با استفاده از روش‌هایی که در این قسمت به شما ارائه می‌دهیم، می‌توانید اقدام به تعمیر کنید.

  • یکی از روش‌های تعمیر کاتالیست سانتافه این است که خودرویتان را به یک اتوبان خلوت ببرید و با سرعت و دور موتور بالا، مسافتی را رانندگی کنید. اگر مشکل کاتالیزور، مسدود شدن شبکه لانه زنبوری باشد، این کار سبب می‌شود که کاتالیزور به اندازه کافی داغ شود و ناخالصی‌هایی را که منجر به گرفتگی منافذ شبکه لانه زنبوری شده‌اند را بسوزاند. به این روش در اصطلاح تیون‌آپ ایتالیایی گفته می‌شود. برای انجام این روش حتما جوانب احتیاط را رعایت کنید.
  • اگر از بنزین معمولی برای تامین سوخت خودرویتان استفاده می‌کنید، بهتر است چند بار بنزین سوپر بزنید. بنزین سوپر دارای ترکیباتی است که خاصیت تمیزکنندگی دارد و می‌تواند گرفتگی کاتالیزور سانتافه را برطرف کند. اگر به بنزین سوپر دسترسی ندارید، می‌توانید از محلول‌های تمیزکننده کاتالیزور برای تعمیر کاتالیزور سانتافه استفاده کنید. کافی است یک بطری از این محلول‌ها را درون باک بنزین خالی کنید تا این محلول، کاتالیزور سانتافه را از وجود هرگونه آلودگی، پاک کند.
  • بهترین راه برای تعمیر کاتالیزور سانتافه این است که آن را به مرکز حرفه‌ای و مجهز ما بیاورید تا با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته، کاتالیزور خودروی شما را عیب‌یابی کنیم و آن را با بهترین روش و بالاترین کیفیت، تعمیر کنیم.

کاتالیزور یکی از قطعات مهم و حساس خودرو است که نگهداری از آن باید به بهترین شکل انجام شود. بازدید و سرویس منظم کاتالیزور، نقش مهمی در کارایی و افزایش طول عمر آن دارد. مرکز تعمیرات تخصصی ما با سال‌ها تجربه و بهره‌مندی از یک تیم ماهر و متخصص، آمادگی دارد تا کاتالیزور خودروهای شما را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت، سرویس و تعمیر کند. برای اطلاع از قیمت تعمیر کاتالیزور سانتافه با ما تماس بگیرید.

به این محتوا چند امتیاز می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره های کلیک کنید.

میانگین امتیازدهی 5 / 5. شمارش آرا 1

اولین نفر برای رای دادن باشید.

7 دیدگاه برای “تعمیر کاتالیزور سانتافه

  1. شهروز گفته:

    چند روزی هست که دارم صداهای عجیبی از ماشین بشنوم ولی نمیدونم که مشکل از کاتالیزورش باشه؟ نظر شما چیه؟

    • mehdi گفته:

      با سلام و احترام خدمت جناب شهروز، صداهای ناهنجار از ماشین یکی از نشانه های خراب بودن کاتالیزور می باشد اما نمیتوان با اطمینان این مورد را ذکر کرد بهتر است که با پشتیبانان فنی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  2. پیمان بزرگ زاده گفته:

    ممنونم از خدمات خوبتون الان یک هفته ای میشه هم چراغ چک خاموش شده هم بوی بدش از بین رفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و تماس