تعمیر کاتالیزور تیبا

تعمیر کاتالیزور تیبا چگونه است؟

اگر خودروی تیبا دارید و هنگام رانندگی با آن، احساس می‌کنید که مانند قبل کشش ندارد و از توان آن کاسته شده است، ممکن است ایراد از کاتالیزور باشد. همچنین شنیدن صداهای غیرمعمول از زیر خودرو یا استشمام بوی نامطبوع از اگزوز خودرو، از دیگر نشانه‌های یک کاتالیزور معیوب است. برخی از این ایرادات قابل رفع شدن هستند و برای برخی دیگر نمی‌توان کاری انجام داد و باید کاتالیزور را تعویض کرد. در این مقاله می‌خواهیم به موضوع بازسازی کاتالیزور تیبا بپردازیم. همچنین خواهیم آموخت که چه عواملی باعث مسدود شدن این قطعه حیاتی می‌شوند و چگونه می‌توان این مشکلات برطرف کرد. پس با ما همراه باشید.

تعمیر کاتالیزور تیبا

کاتالیزور تیبا کجاست؟

کاتالیزور در خودرو تیبا، همانند سایر خودروها، در مسیر سیستم اگزوز و در نزدیکی موتور قرار دارد. این قطعه معمولاً بین منیفولد اگزوز و میانی اگزوز و در بخش اولیه لوله‌های اگزوز نصب می‌شود. دلیل این موقعیت قرارگیری، بهره‌گیری از حرارت بالای گازهای خروجی موتور است که به فعال‌سازی فرایندهای شیمیایی در کاتالیزور کمک می‌کند.

نگهداری صحیح از کاتالیزور می‌تواند عمر مفید آن را افزایش دهد. برای این منظور، باید از سوخت با کیفیت و مطابق با استانداردهای تعیین شده استفاده کرد. همچنین، باید به صورت دوره‌ای وضعیت کاتالیزور را بررسی کرده و در صورت مشاهده نشانه‌هایی مانند کاهش قدرت موتور یا افزایش مصرف سوخت، به تعمیرکار مراجعه نمود. در صورت نیاز به تعویض کاتالیزور، باید این کار را به دست متخصصین و با استفاده از قطعات اصلی انجام داد.

کاتالیزور تیبا چیست؟

کاتالیزور یا کاتالیست، قطعه‌ای است که در سیستم اگزوز یک خودروی احتراق داخلی، نصب می‌شود و درون خود یک ساختار لانه زنبوری یا اسفنجی دارد. وظیفه اصلی کاتالیزور، پردازش و تصفیه تمام گازها و دودهایی است که در فرآیند احتراق ایجاد شده‌اند. هدف از نصب این قطعه این است که وسیله نقلیه، دود و گازهای سمی کمتری را تولید کند که برای محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها مضر هستند. برای مطالعه بیشتر به مقاله کاتالیزور چیست سر بزنید.

کاتالیزور به‌گونه‌ای طراحی شده که عمر مفید آن با عمر مفید خودرو یکسان باشد. یعنی این قطعه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر دوام می‌آورد. اما پس از این مسافت باید به فکر سرویس یا تعمیر کاتالیزور تیبا باشید. زیرا یک کاتالیزور مسدودشده یا آسیب‌دیده، می‌تواند منجر به خرابی موتور شود.

پس اگر می‌خواهید از عملکرد صحیح کاتالیزور خودرویتان مطمئن باشید، باید به‌صورت دوره‌ای آن را به یک مرکز معتبر تعمیر کاتالیزور ببرید تا تعمیرکاران آموزش‌دیده، صحت عملکرد این قطعه را ارزیابی کنند. تیم حرفه‌ای ما با استفاده از دستگاه‌های مدرن و پیشرفته، بخش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنند و درصورتی‌که مشکلی داشته باشد، به بهترین شکل ممکن آن را برطرف می‌کنند تا کاتالیزور خودروی شما مثل روز اول کار کند. برای اطلاع از قیمت تعمیر کاتالیزور تیبا با ما تماس بگیرید.

کاتالیزور تیبا چگونه کار می‌کند؟

استفاده از کاتالیزور در خودروها به دهه ۱۹۷۰ میلادی بازمی‌گردد. احتراقی که برای حرکت پیستون‌ها در موتور خودرو رخ می‌دهد، عوارض جانبی آسیب زننده‌ای دارد. این عوارض جانبی شامل تولید گازهای خطرناکی چون مونوکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌هاست.

کاتالیزور وظیفه دارد این گازها را قبل از رهاشدن در جو، به عناصر کمتر مضر تبدیل کند. کاتالیزورهای امروزی آنقدر قابل‌اعتماد و کارآمد هستند که تخمین زده می‌شود، حدود ۹۰ درصد گازهای سمی را به ترکیبات کم‌ضررتر تبدیل می‌کنند.

کاتالیزور مانند یک قوطی فلزی است که درون آن یک شبکه اسفنجی یا به اصطلاح لانه زنبوری وجود دارد. این شبکه از فلزات گرانبهایی چون پلاتین، پالادیوم، رودیوم و … ساخته می‌شود. ترکیب این فلزات با حرارت زیاد، باعث اکسیده‌شدن ذرات و آلاینده‌های خطرناک می‌شود و آن‌ها را به موادی چون بخار آب و دی‌اکسید کربن تبدیل می‌کند. قبل از اینکه نحوه تعمیر کاتالیزور اگزوز تیبا را به شما توضیح دهیم، بهتر است ابتدا به نشانه‌های خرابی این قطعه آشنا شوید.

بازسازی کاتالیزور تیبا

نشانه‌های خرابی کاتالیزور تیبا چیست؟

هنگامی که کاتالیزور تیبا دچار مشکل می‌شود، علائم خاصی از خود بروز می‌دهد که با مشاهده این علائم باید هرچه سریع‌تر برای تعمیر کاتالیزور تیبا اقدام کنید. در ادامه پنج نشانه خرابی کاتالیزور تیبا را بیان می‌کنیم.

شنیدن صدای تق‌تق در زیر خودرو

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که کاتالیزور تیبا آسیب دیده باشد. آسیب‌دیدگی ممکن است ناشی از افزایش سن کاتالیزور باشد یا این‌که در اثر ضربه فیزیکی ایجاد شده باشد. در هرصورت، این صدا ناشی از تکه‌های خرد شده شبکه اسفنجی است که با دیواره کاتالیزور برخورد می‌کنند. در چنین شرایطی امکان تعمیر کاتالیست تیبا وجود ندارد و باید تعویض شود.

روشن‌شدن چراغ چک

دلایل مختلفی برای روشن‌شدن چراغ چک موتور وجود دارد، اما زمانی‌که سنسور اکسیژن متوجه تغییری در نسبت سوخت و هوا شود، چراغ چک را فعال می‌کند. تعمیرکار کاتالیزور می‌تواند خودرو را برای کدهای خطا اسکن کند تا بفهمد مشکل از کجاست.

کاهش عملکرد موتور

این نشانه یکی از علائم اولیه خرابی کاتالیزور تیبا است. به‌همین دلیل، توجه به عملکرد خودرو، یک راه عالی برای تشخیص زودهنگام مشکل است. برخی از اولین مواردی که ممکن است هنگام خرابی این قطعه احساس کنید، شامل کاهش قدرت موتور، شتاب کمتر خودرو و مصرف سوخت زیاد است.

استشمام بوی گوگرد از اگزوز تیبا

بنزین حاوی گوگرد است و در طی فرآیند احتراق به سولفید هیدروژن تبدیل می‌شود. کاتالیزور، این گاز را به دی‌اکسید گوگرد تبدیل می‌کند که کاملاً بی‌بو است. اما هنگامی که کاتالیزور تیبا دچار مشکل شود و از کار بیفتد، سولفید هیدروژن از اگزوز خارج می‌شود که بویی شبیه به تخم‌مرغ فاسد دارد.

رد شدن در تست معاینه فنی خودرو

در ایران، خودروهای بالای 5 سال کارکرد، هر سال باید معاینه فنی را پشت سر بگذارند. اگر کاتالیزور تیبا معیوب باشد، در طول معاینه مشخص می‌شود و برگه معاینه فنی برای خودرو صادر نمی‌شود. در چنین شرایطی باید به فکر تعویض یا تعمیر کاتالیزور تیبا باشید.

تعمیر کاتالیست تیبا

تعمیر کاتالیزور تیبا به چه صورت است؟

در برخی موارد، مشکل کاتالیزور ممکن است یک گرفتگی ساده باشد. راه حل این مشکل این است که آن را نزد یک تعمیرکار حرفه‌ای کاتالیزور ببرید تا آن را با محلول‌های مخصوص شستشو دهد. بدین‌ترتیب رسوباتی که باعث انسداد شبکه لانه زنبوری کاتالیزور شده‌اند، از بین می‌روند. متخصصین آموزش‌دیده ما، کاتالیزور خودروی شما را بادقت و به‌وسیله محلول‌های استاندارد و باکیفیت شستشو می‌دهند تا این قطعه کارایی از دست‌رفته خود را بازیابی کند و وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهد. برای اطلاع از هزینه تعمیر کاتالیزور تیبا با ما تماس بگیرید.

راه دیگر برای تمیزکردن کاتالیزور استفاده از مکمل‌های سوخت است که می‌تواند به خلاص‌شدن از شر ذرات انباشته شده در داخل آن کمک کند.

گاهی اوقات نیز، ممکن است مشکلاتی غیر از کاتالیست وجود داشته باشد که باعث روشن‌شدن چراغ چک خودرو شده است. این مشکلات می‌تواند شامل نشتی در سیستم اگزوز باشد که بر عملکرد صحیح سنسور اکسیژن تاثیر منفی دارد. همچنین ممکن است واشرهای اگزوز دچار فرسودگی شده باشند که بر عملکرد صحیح کاتالیزور تأثیر می‌گذارند، اما هزینه تعویض آن‌ها بسیار کمتر از تعمیر کاتالیزور تیبا است.

همیشه به‌خاطر داشته‌باشید که اگر کاتالیزور آسیب دیده باشد، تمیزکردن آن کافی نیست، بنابراین قبل از اقدام باید مطمئن شوید که علت واقعی مشکل را می‌دانید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره نحوه تعمیر کاتالیزور تیبا صحبت کردیم و عملکرد و نشانه‌های خرابی این قطعه را مورد بررسی قرار دادیم. اگر شبکه اسفنجی کاتالیزور خرد شده باشد، حتما باید آن را تعویض کنید. اما اگر مسدود شده باشد، می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف، گرفتگی آن را برطرف کرد. اگر می‌خواهید کاتالیزور خودروی شما با بهترین کیفیت و با مناسب‌ترین قیمت سرویس و تعمیر شود، با ما تماس بگیرید.

به این محتوا چند امتیاز می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره های کلیک کنید.

میانگین امتیازدهی 5 / 5. شمارش آرا 1

اولین نفر برای رای دادن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و تماس