تعمیر کاتالیزور پژوپارس

تعمیر کاتالیزور پژوپارس چگونه است؟

کاتالیزور یا کاتالیست، قطعه‌ای از سیستم اگزوز خودرو است که به حذف مونوکسید کربن و سایر گازهای سمی خروجی از موتور کمک می‌کند و مانع از انتشار آن‌ها در هوا و محیط زیست می‌شود. درحالی‌که کاتالیزور پژو پارس، یک قطعه بادوام است و معمولا طول عمر آن با طول عمر خودرو یکسان است، اما گاهی اوقات دچار مشکل می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که نحوه تعمیر کاتالیزور پژوپارس چگونه است و نشانه‌های خرابی آن چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تعمیر کاتالیزور پژوپارس

کاتالیزور پژو پارس چیست؟

کاتالیزور یک فیلتر شیمیایی است که در مسیر اگزوز قرار می‌گیرد. این قطعه تضمین می‌کند که گازهای مضر خارج‌شده از موتور به‌طور کامل فیلتر می‌شوند تا گازهای خروجی اگزوز، برای انسان نسبتاً بی‌ضرر باشند. به‌عبارت دیگر کاتالیزور باعث کاهش آلودگی خودرو می‌شود.

این قطعه حیاتی به بخش مرکزی اگزوز یا همان لوله میانی آن متصل است که گازها را به صدا خفه‌کن منتقل می‌کند. بعد از صدا خفه‌کن که نویز را محدود می‌کند، لوله اگزوز قرار دارد و پس از آن، گازها آزاد می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر درباره کاتالیزور خودرو می توانید مقاله کاتالیزور چیست را مطالعه کنید.

کاتالیزور پژوپارس چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه به موضوع تعمیر کاتالیزور پژو پارس بپردازیم، بهتر است کمی با نحوه عملکرد این قطعه آشنا شویم. اجزای داخلی کاتالیزور برای کمک به تبدیل مواد سمی به مواد کمتر مضر، عمل می‌کنند. از این‌رو به آن مبدل کاتالیزوری نیز می‌گویند. داخل این قطعه، سرامیک وجود دارد که با هیچ ماده‌ای واکنش نشان نمی‌دهد، اما حرارت را به خود جذب می‌کند و اجازه می‌دهد تا واکنش شیمیایی رخ دهد.

همچنین کاتالیزور شامل یک شبکه اسفنجی یا لانه زنبوری است که از چندین فلز کمیاب از جمله پلاتین، پالادیوم و رودیم ساخته شده است. به‌همین دلیل است که کاتالیزورها قیمت بالایی دارند. پلاتین و رودیوم، اکسیژن را از اتم‌های نیتروژن حذف می‌کنند و باعث می‌شوند، نیتروژن بی‌ضرر از اگزوز خارج شود. سپس پلاتین و پالادیوم، مولکول‌های اکسیژن باقی‌مانده را با مونوکسید کربن ترکیب می‌کنند تا دی‌اکسید کربن تولید شود. همچنین آن‌ها هیدروکربن‌های باقیمانده را اکسید می‌کنند.

علت خرابی کاتالیزور پژو پارس چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، بیشتر کاتالیزورها به اندازه طول عمر خودرو، دوام می‌آورند. اما در برخی موارد، ممکن است کاتالیزور دچار اشکال شود و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.

تقریباً تمام مشکلات کاتالیزور پژو پارس به‌دلیل مشکلات موتور است. این مشکلات به دلیل ورود سوخت اضافی به سیستم اگزوز ایجاد می‌شود. وقتی چنین اتفاق می‌افتد، کاتالیزور خیلی داغ می‌شود و شبکه اسفنجی آن شروع به ذوب شدن می‌کند. در چنین شرایطی تعمیر کاتالیزور پژو پارس امکان‌پذیر نیست و باید تعویض شود.

تعمیر کاتالیزور پژو پارس

علاوه‌براین، واشرهای خراب، عدم آب‌بندی سوپاپ‌ها یا رینگ‌های پیستون فرسوده می‌توانند باعث شوند، روغن یا ضد یخ وارد سیستم اگزوز شده و محفظه داخلی کاتالیزور را با دوده کربن غلیظ بپوشاند.

اگر این روند ادامه پیدا کند، این رسوبات کربن، شبکه اسفنجی کاتالیزور را مسدود می‌کند و بنابراین نمی‌تواند وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهد. اما بدترین حالت وقتی رخ می‌دهد که مسیر کاتالیزور به‌طور کامل مسدود می‌شود و گازهای آلاینده به موتور باز می‌گردند که می‌توانند باعث گرم‌شدن بیش از حد و مشکلات دیگر شود.

درنهایت، آسیب فیزیکی به کاتالیزور ممکن است اتفاق بیفتد. برخورد کاتالیزور با موانعی که در جاده وجود دارد به پوسته بیرونی کاتالیزور یا آویزهای نگهدارنده آن آسیب می‌رساند یا باعث شکستگی آن‌ها می‌شود. در چنین حالتی امکان تعمیر کاتالیزور پژو پارس وجود ندارد و به احتمال زیاد باید به فکر خرید یک کاتالیزور نو باشید.

نشانه‌های خرابی کاتالیزور پارس چیست؟

وقتی کاتالیزور پژو پارس دچار مشکل می‌شود، از خود علائمی بروز می‌دهد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انتشار بوی گوگرد از خروجی اگزوز

اگر بوی تخم مرغ فاسد از خروجی اگزوز به مشام می‌رسد، نشانه‌ای از خرابی کاتالیزور است و شاید تعمیر کاتالیزور پژو پارس ممکن نباشد.

بنزین حاوی مقدار کمی گوگرد است که در طی فرآیند احتراق به سولفید هیدروژن تبدیل می‌شود. یک کاتالیزور سالم، سولفید هیدروژن بدبو را به دی‌اکسید گوگرد بی‌بو تبدیل می‌کند. وقتی کاتالیست دچار اشکال است، این تبدیل صورت نمی‌گیرد، بنابراین برخی از گازهای نسوخته حاوی سولفید هیدروژن بدبو از اگزوز خودرو خارج می‌شوند.

روشن شدن چراغ چک

اگر کاتالیزور پژو پارس از کار بیفتد یا خراب شود، چراغ چک روشن می‌شود. خودروهای مدرن دارای حسگرهای اکسیژن هستند که قادرند با بررسی سطح گاز اگزوز، کارایی کاتالیزور را کنترل کنند.

اگر این حسگرها تشخیص دهند که گازهای خروجی به هر دلیلی به درستی کاتالیز نمی‌شوند، چراغ چک روشن می‌شود. پس از آن شما متوجه خواهید شد که مشکلی وجود دارد. البته ممکن است ندانید مشکل چیست، زیرا روشن شدن چراغ چک می‌تواند معانی زیادی داشته باشد.

بهترین کار این است آن را نزد یک تعمیرکار خودرو ببرید تا با دستگاه دیاگ، کد خطای آن را تشخیص دهد و بفهمد مشکل از کجاست. تعمیر کاتالیزور پژو پارس، کار هر کسی نیست و نیاز به مهارت و تجربه زیاد دارد. ما در مرکز تعمیر کاتالیزور خود، از تجهیزات مدرن و پیشرفته و یک تیم خبره و ماهر بهره می‌بریم. برای آگاهی از هزینه تعمیر کاتالیزور پژوپارس با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تعمیر کاتالیزور پارس

شتاب ضعیف

یکی از رایج‌ترین علائم گرفتگی کاتالیزور، افت توان موتور است، به‌ویژه زمانی که می‌خواهید از یک خودرو سبقت بگیرید. هنگامی‌که تجمع کربن رسوبات در شبکه لانه زنبوری کاتالیزور، بیش از حد شود یا زمانی که اجزای داخلی آن به دلیل گرمای بیش از حد ذوب شده باشد، یک انسداد جزئی در داخل مبدل کاتالیزوری رخ می‌دهد.

موتور خودرو برای عملکرد مناسب به جریان اگزوز خوب نیاز دارد. هنگامی که این جریان به دلیل مسدود شدن کاتالیزور محدود می‌شود، هنگام شتاب‌گیری، بالا رفتن از تپه یا بکسل کردن بار سنگین متوجه کمبود نیرو خواهید شد. برای موارد گرفتگی ناشی از تجمع کربن، شستشو و تعمیر کاتالیزور پژو پارس با محلول‌های استاندارد، می‌تواند به رفع گرفتگی آن کمک کند.

شنیدن صداهای غیرمعمول

اگر قسمت‌هایی از شبکه لانه زنبوری داخل کاتالیزور پژو پارس به دلیل گرمای بیش از حد یا آسیب، از هم جدا شوند، احتمالاً هنگام رانندگی صدای تق تق از زیر وسیله نقلیه به گوش می‌رسد.

در چنین مواقعی در اسرع وقت باید کاتالیزور را تعویض کنید، تعمیر کاتالیزور پژوپارس امکان‌پذیر نیست. زیرا تکه‌های خرد شده شبکه اسفنجی، می‌توانند مسیر خود را به سمت پایین سیستم اگزوز و داخل صدا خفه‌کن باز کنند و باعث گرفتگی آن شوند. این انسداد ممکن است باعث خاموش شدن خودرو شود و حتی از راه‌اندازی مجدد آن جلوگیری کند.

افزایش مصرف سوخت

هنگامی که کاتالیزور دچار انسداد می‌شود، جریان هوای کمتر، می‌تواند باعث شود خودروی شما بیش از حد بنزین بسوزاند. وقتی جریان اگزوز مناسب ندارید، مجبور می‌شوید بیشتر روی پدال گاز فشار دهید، زیرا شتاب خودرو کم شده است. این کار منجر به تزریق سوخت بیشتر به سیلندرها می‌شود و موتور بیش از حد نیاز، بنزین مصرف می‌کند.

از آنجایی که افزایش مصرف سوخت، ممکن است نشانه‌‌ای از دیگر مشکلات خودرو باشد، بنابراین به تنهایی دلیل بر این نیست که خودروی شما نیاز به تعویض کاتالیزور دارد. اما اگر همراه با یکی از علائم بالا باشد، به احتمال زیاد مشکل از کاتالیزور است و باید تعویض شود.

آیا تعمیر کاتالیزور پژوپارس امکان‌پذیر است؟

اینکه تعمیر کاتالیست پژوپارس امکان‌پذیر است یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید که کاتالیزور کثیف شده یا گرفتگی دارد، اضافه کردن یک تمیزکننده کاتالیزور به سوخت خودرو ممکن است به رفع گرفتگی کمک کند.

یک روش جایگزین و بسیار خوب برای تعمیر کاتالیزور پژو پارس، این است که آن را از جای خود خارج کنید و به مدت چند ساعت در محلول مخصوص شستشوی کاتالیزور قرار دهید. گزینه دیگر استفاده از هیدروکسید سدیم است.

اگر در کاتالیزور، قطعاتی از شبکه لانه زنبوری شکسته باشد، انجام هر نوع تعمیری غیرممکن است. در این موارد، جایگزین کردن کاتالیزور تنها گزینه شماست.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تعمیر کاتالیزور پژو پارس صحبت کردیم. کاتالیزور پژو پارس، یکی از قطعات حساس سیستم اگزوز است که عمری برابر با عمر مفید خودرو دارد. اما گاهی اوقات کاتالیزور پژو پارس در اثر عوامل مختلف دچار ایراد می‌شود. برخی از ایرادات این قطعه را نمی‌توان برطرف کرد و باید آن را با یک کاتالیزور جدید جایگزین کنید. اما برخی دیگر از ایرادات آن، قابل برطرف شدن هستند. تیم حرفه‌ای و آموزش‌دیده ما با استفاده از تجهیزات پیشرفته، می‌توانند ایرادات کاتالیزور شما را به بهترین شکل و در کوتاهترین زمان، برطرف کنند. برای اطلاع از قیمت تعمیر کاتالیزور پژوپارس با ما تماس بگیرید.

به این محتوا چند امتیاز می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره های کلیک کنید.

میانگین امتیازدهی 5 / 5. شمارش آرا 2

اولین نفر برای رای دادن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و تماس